Aina auki – kauppojen aukiolojen vapautuminen

Vähittäiskauppojen, kampaamoiden ja partureiden aukioloajat vapautuivat tammikuun alusta ja tämän uudistuksen ainakin asiakkaat ovat ottaneet ilolla vastaan. Ihan ongelmitta vapautuminen ei kuitenkaan ole mennyt. Ainakin näin alkuvaiheessa kauppiaat tuntuvat hakevan ja testailevan erilaisia aukioloaikoja, vaihtelevuutta aukioloajoissa tuntuu olevan sekä ketjujen välillä että myös saman ketjun sisällä. Toki aukioloaikojen vapautuminen tarjoaa kaupoille myös mielenkiintoisia mahdollisuuksia, kuten kauppojen pitämisen auki ”normaalin” aukioloajan ulkopuolella erilaisten ns. ”täsmätapahtumien” muodossa, esimerkiksi shoppailuaamut kauppakeskuksissa tai shoppailuyö halloweenina. Näin aukioloja voidaan hyödyntää myös markkinoinnissa, herättää ihmisiä ostoksille erilaisilla teemoilla ja tarjouksilla.

Aukioloajan arvuuttelua

Aukioloaikojen vapautuminen ei kuitenkaan ole aivan ongelmatonta asiakkaan näkökulmasta. Asiakasta ei niinkään häiritse se, että kauppa aukeaakin luultua aikaisemmin, kuin se että seisoo suljetun oven takana virheellisen aukiolomainonnan takia. Asiakas siis joutuu tekemään jonkin verran ylimääräistä taustatyötä ja tarkistelemaan aukioloaikoja netistä, mikäli aikoo käydä kaupassa ns. ”normaalin” aukioloajan ulkopuolella, esimerkiksi sunnuntaisin ennen klo 12. Mikäli kauppaliikkeen aukioloaikoja vielä haetaan ja muutokset ovat nopeita, kannattaa ulkomainokset suunnitella niin, että muutokset ovat mahdollisia ja helposti viestittävissä myös asiakkaalle. Lienee sanomattakin selvää että myös netissä olevat aukioloajat tulee pitää ajantasalla.

 

Sekä kauppiaat että asiakkaat ovat ilmeisesti vasta sisäistämässä aukiolojen vapautumista, eli tiedottamista, kommunikointia ja vuorovaikusta tarvitaan. Huono tiedottaminen vaikuttaa osaltaan sekä mielikuvaan kaupasta, että kassavirtaan, varsinkin jos asiakas päättää äänestää jaloillaan. Ennen kuin aukioloajat vakiintuvat, voidaan ulkomainosten, kylttien tai teippausten päivittäminen kokea ennenaikaiseksi tai rahan tuhlaukseksi. Jollain tavalla aukioloajoista ja niiden muutoksista täytyy tiedottaa ja tästä onkin olemassa jo muutamia hyviä esimerkkejä, kuten ulkona olevien mainosnäyttöjen hyödyntäminen tai tv-mainonta ennen juhlapyhiä. Perinteiset A4-laput kaupan ovessa ovat myös toimivia väliaikaiseen ilmoitteluun, mutta jos ulkona olevat (aukioloaika)teippaukset ovat väärin, eivät siinä enää lappuset ovessa auta. Kannattaa myös miettiä tiedotteiden ulkoasua ja sijoittelu, jotta ne tavoittaisivat mahdollisimman monen asiakkaan. Ja on lienee sanomattakin selvää, että voimassa olevat aukioloajat on hyvä olla helposti saatavilla yrityksen nettisivuilla ja somessa.

By |toukokuu 1st, 2016|