Project Description

IDEASTA KONKRETIAAN

– Palvelukonseptin rakentaminen –

Palvelu: Palvelukonsepti ja graafinen ohjeisto
Asiakas: Ylivieskan kaupunginkirjasto
Ajankohta: Kevät 2018

Kehitimme palvelukonseptin, jonka keskeisimpänä tavoitteena oli löytää keinoja lainausautomaatin käytön lisäämiseen, vapauttaen näin henkilökuntaa muihin tehtäviin. Kartoitimme lisäksi, kuinka varausten haut voitaisiin toteuttaa itsepalveluna ja miten palautusautomaatti tulisi sijoittaa kirjaston tiloihin.

Palvelukonseptin suunnittelussa hyödynnettiin palvelumuotoiluprosessia (tutki – määritä ja ymmärrä – kehitä – toimita) ja prosessin eri vaiheissa käytettiin niihin sopivia työkaluja, kuten haastatteluita, havainnointia, samankaltaisuuskaaviota, protoilua, palvelupolkuja ja konseptointia.

Projektin tuloksena
Projektiyhteenveto (.ppt), konseptisuunnitelma, visuaalinen ohjeisto ja kehityspolku (roadmap).

KONSEPTI KÄYTÄNNÖSSÄ

Asiakaspalaute
Uusi tiski, lainausautomaatin siirto, palautusvaunujen hankinta ja varausten itsenouto ovat jo viikon kokemuksella osoittautuneet oikeiksi ratkaisuiksi. Lainausautomaatin käyttö on noussut parhaimmillaan 70 prosenttiin ensilainoista. 

-Tuulevi Borén, Kirjastonjohtaja